понедельник, 13 ноября 2023 г.

Բարբառային ընթերցումներ

Օրը՝ նոյեմբերի17 , ժամը՝ 12:00
Վայրը՝ Միջին դպրոց, 3-8 սենյակ
Մասնակիցներ՝ 6-րդ դասարանի սովորողներ

Նպատակը՝ 
  • Ծանոթանալ բարբառներին, 
  • Ուսումնասիրել բարբառային բառերը, կառույցները,
  • Ընթերցել
Ընթացքը 
  • Դասարանը բաժանվում է խմբերի,
  • Յուրքանչյուր խումբ աշխատում է իր նյութի վրա, 
  • Ընթերցում և քննարկում ենք փոքրիկ պատմությունները՝ ուշադրություն դարձնելով բառերի ճիշտ ընթերցմանը։ Բառերը համեմատում ենք գրական հայերենի հետ, դիտարկում արտաբերման տարբերությունները։ 
  • Փոխադրում ենք գրական հայերեն՝ ուսումնասիրելով բառերի իմաստները։ 
  • Մեկնաբանում ենք պատմությունները ։ 
  • Յուրաքանչյուր խումբ ձայնագրում է իր ընթերցանության նյութը՝ ստեղծելով աուդիոպատում։ 

Ընթերցանության նյութեր
 
Առաջին խումբ

ՇԱՇ ՂՈՆԱՂԸ 
Մըն հետ մի մարթ քինում ա ուրան հինգերին տոն։ Օտում ա, խմում, ուրուգնադեմին վեր ա կենում վեր կամ ուրանց տոն: Մըկ էլա նշում, տեսնում երգինքը տրաքեց, թօռը նի կալավ: 
— Բահո, էլ հունց եմ կըգալու քյամ տոն, — ասում ա էդ ղոնաղը։ Տընատերը տենում ա էլ ճար չկա, ասում ա. 
— Ա հինգեր, էս թօռավը վեր չես կենալ ու քինալ տոն, հունց անենք, գիշերը մնա մեր տանը. էլ վեր օրվա հինգերունք ենք: 
Վերջը էս ղոնաղը համաձայնվում ա: 
Տընատերը մըն էլ ուրան կընեկը զբաղվում են ուրանց կուրծերավը, մըն էլ նշում են, տեսնում՝ ղոնաղը կա վեչ։ 
Կիլա վախտան ենդան տեսան, ըհը, ղոնաղը լրիվ թրջած, ճյուր տառած նի մտավ: 
— Ա՛ մարթ, տոնդ շինվի, էս թօռավը ըշտեղ ես քյացավ։ 
— Քյացալ եմ տոնը անալ, վեր թօռին դյարդա գիշերը մընալու եմ ծեր տանը։ 
Բառարան
 Շաշ - հիմար
տոն-տուն
կիլա վախտան ենդան – բավական ժամանակ անց 
Ղոնաղ - հյուր
Մշտենչ — որտեղ 
Մըն հետ — մի անգամ 
Քյամ — գնամ 
Հինգեր — ընկեր 
Կա վեչ - չկա 
Թօռը  կալավ — անձրեւը սկսվեց 
Դյարդա- - պէ՛տճառով 
Եշել -- նայել 


Երկրորդ խումբ
ՔՆԿՈՏ ՊԱՀԱԿԸ 
Տլել ա մի թաքավեր։ էտ թաքավերը շարունակ հորսի քնելիս ա ըլել իրան տղու հետ: Օրերից մի օր էս թաքավերի պահակը ըրազըմը տեհել ա, վեր թաքավերի տղեն խփվեց։ Տա վեր ա կցել, քյնացել թաքավերի կուշտն ու ասել ա. .. 
— Թաքավերը Ապրած կենա, ըսօր տղիդ հորսի տանես վեչ, քշերիս կեշ 
ըրազ եմ տեհել։  
էս թաքավերը սրա ասածին անգամ չի կալել ու տարել ա: Հորսի տեղը հսնիլն ու թաքավերի տղի խփվիլը մին ա ըլել։ Էս թաքավերը հորսիցը կյալիս ա ու, թքավերին ինչպես լայաղ ա, կանչըմ ա իր դահիճին ու հրամայում ա, վեր պահակին . տանի ու ժողովրդի շղաքին գլուխը թռցնի։ Երբ վեզիրնին հարցնում են, թե. «Թաքավերը ապրած կենա, խի ես կլուխը թռցնել տալիս, թաքվերը ասըմ ա. 
 - Պահակը խի ա քնել, վեր մտել էրազըմը տղիս տեհել ա խփված։ 
Բառարան

Հորսի-որսի
քնելիս-գնալիս
ըսօր-այսօր
Կուշտը -մոտը 
 Կեշ — տգեղ, վատ
 Ըրազ— երազ
 Լայաղ ա — վայել է 
Ըղաքին – առջեւ 


Երրորդ խումբ

Բարբառային ասացվածքներ․ ընթերցել, դարձնել գրական հայերեն, մեկնաբանել։ 

Քամու պերածը քամին կտանի:

Մոդիկ հարեվանը հեռու բարեկամիցը լավ ա:

Թող ասեն կեշ ա, թող չասեն էշ ա:

Դրուստը խոսողի փափախը ծակ կըլի:

Կյառնը կյուլին պահ չըն տալ:

Կըռվումը չամենչ չըն պըժենում:

Շանը քըշտավը առանց մըհակ քինիլ չըն:

Չորրորդ խումբ

Արցախյան բարբառով փոքրիկ պատումի փոխադրում գրական հայերեն և մեկնաբանում։

Պլպուղու զվարճախոսություններիցՂզղանը

Պլըպուղուն աչքը էնա ինում Մելիք-Շահնազարեն ղզղանեն:Մին գիրագի օր ծեն ա տամ, ղզղանը յոր օնում, վար մեչին փլավ իփի :Պիրում ա  էրկու օր պահում, մին կուճուր ղզղան էլ մեչին տինում, տանում տամ Մելիք- Շահնազարեն: Սա հրցնում ա,թա, էս կուճուրը հինչա, Պուղին ասում ա, վար  պա ասել չըս, ղզղզանը ծնալա: Մելիքը սուս ա անում, ճոխտ ղզղանը յոր  օնում: Մին շեբթան ետը համին ղզղանը նորից ա օզում: Մելիքը մտածումա, վար տա, բալի նորից ա ծնում, ղզղանը տամա Պուղուն:Մին ամիս անց ա կենում, Պուղին ղզղանը պիրում չի: Մելիքը ղզղանը ետա օզում, Պլըպուղին ասում ա, վար ստակալ ա: Մելիքը զարմանում ա, թա հունց կարող ա ստակի: Պուղին ասում ա, թա էդ հունցա՝ ծնելին հըվատումըս, ստըկելին հվատում չըս:

Բառարան

աչքը էնա ինում - աչք է դնում

զղզանեն- ղազանին, թավային

ծեն-ձեն

վար-որ

կուճուր-պուճուր, փոքր

հինչա -ինչ է

ճոխտ-ջուխտ, զույգ

հունց-ինչպես


Արդյունքներ՝






Комментариев нет:

Отправить комментарий