Անուբիսը /հին եգիպտերեն Ինպուն/ մահացածներին անդրշիրիմյան աշխարհ ուղեկցողն էր: Հին թագավորությունում
հանդիսանում էր գերեզմանոցների և գերեզմանատների հովանավորը, մահացածների թագավորության
դատավորներից մեկն էր, թույների և դեղերի պահապանը: Հին եգիպտական միֆոլոգիայում համարվում
էր Օսիրիսի որդին: Անուբիսը երբեմն պատկերվում էր վայրի շան գլխով: Դա խորհրդանշում
էր պաշտպանություն, որս, կապ մահացածների հետ, հավատարմություն և նվիրվածություն:
Հին Եգիպտոսի
կրոնի զարգացման ժամանակաշրջանում Անուբիսը
սկսեց պատկերվել մարդու տեսքով և շան գլխով և դրա հետ կապված աստվածության գործառույթները
փոխվեցին: Կինոպոլը Հին Եգիպտոսի ամբողջ պատմության ընթացքում եղել է Անուբիսի երկրպագության կենտրոնը: Եգիպտագետները նշում են այս աստվածության արագ և
լայն տարածումը նախնական շրջանում: Հին թագավորության
շրջանում Անուբիսը անդրշիրիմյան աշխարհի տիրակալն էր և կրում էր Խենտիամենտի մակդիրը:
Բացի այդ, մինչև Օսիրիսի հայտնվելը այն համարվում էր Աևմուտքի գլխավոր աստվածը: Որոշ աղբյուրների համաձայն, Խենտիամենտին հանդիսանում էր տաճարի տեղադրման վայրը, որտեղ երկրպագում
էին այս աստվածությանը:
Այս մակդիրի թարգմանության
տարբերակներց մեկի համաձայն նաշանակում է
,,Արևմուտքի բնակիչներից առաջինը,,: Օսիրիսի
աստվածության ծաղկման և տարածման հետ մեկտեղ
Դուատի տիրակալի մակդիրը և Անուբիսի որոշ գործառույթները անցնում են Օսիրիս
աստծուն /Հին թագավորությունում Օսիրսը անձնավորում էր մահացած փարավոնին/: Իսկ Անուբիսը դառնում է մահացածներին Ամենտիից
/Արևմուտքից/ Դուատի ոլորտ տեղափոխող, որի
միջոցով հոգին հայտնվում է Օսիրիսի դատին:
Մահացածների գրքի տեքստերից
մեկում տրվում է անդրշիրիմյան աշխարհի մասին եգիպտացիների պատկերացման մանրամասն նկարագիրը: Գրքի գլուխներից մեկում ներկայացվում է Օսիրիսի դատի նկարագիրը, որտեղ Անուբիսը
կշռում է սիրտը ճշմարտության կշեռքով: Կշեռքի աջ գնդի վրա դրվում էր մահացածի սիրտը,
իսկ աջում՝ Մաատ աստվածուհու փետուրը, որը խորհրդանշում է ճշմարտությունը:
Օսիրիս շրջանում Անուբիսը
հանդիսանում էր Օսիրիսի և Նեֆտիդի որդին: Սեթի կինը՝ Նեֆտիդը սիրահարվում է Օսիրիսին
և ընդունելով Իսիդայի կերպարը, ստեղծում նրան:
Զույգավորման արդյունքում ծնվում է Անուբիս աստվածը: Վախենալով Սեթի վրեժից ՝ Նեֆտիդան
մանկիկին շպրտում է եղեգների կույտի մեջ, որտեղ էլ նրան գտնում է Իսիդա աստվածուհին:
Հետագայում Անուբիսը սկսում է օգնել Իսիդային Օսիրիսի մարմնի հատվածները գտնելու գործում
և մասնակցություն է ունենում Օսիրիսի մարմնի զմռսմանը: Անուբիսը փաստորեն առաջին մումիան
է պատրաստում և դրանով համարվում թղման արարողությունների ստեղծողը:
Պլուտարքոսի ,,Իսիյդա և Օսիրիս ,, ստեղծագործության մեջ ասվում
է, որ Անուբիսը Սեթի և Նեֆտիդի որդին էր, որին գտել էր և դաստիարակել Իսիդան: Վեգիլիոիս
ասածի համաձայն , Անուբիսը պատկերված էր Էնեյի նիզակի վրա: Յուվենալը նշում է, որ այս
աստծուն պաշտում էին Հռոմում, իսկ հույները անուբիսի նույնացնում էին Հերմեսի հետ:
Ինպուտը համարվում էր Դուատի
/այստեղ էին գալիս մահացածների հոգիները/ աստվածուհին: Նա պատկերվում
էր կնոջ մարմնով և շան գլխով, կրում էր Անուբիսի անունը և համարվում էր նրա կինը: Անուբիսի
աղջիկն էր համարվում Կեբխուտը, ով մահացածների պատվին ձոնում էր իրականացնում:
Անուբիսը կապված է սև գույնի
հետ, որը մահվան, անդշիրիմյան աշխարհի և գիշերվա գույնն է:
Անուբիսը նաև իմաստության,
հմայքի, պարգևատրման և պատժի հովանավորն էր, որոնց արժանանում էր մարդն իր երկրային
կյանքում: Հենց Անուբիսն էր որոշում, թե ինչքան է ապրելու մարդը Երկրի վրա, նա էր սահմանում
հեռանալու և գործերն ավարտին հասցնելու ժամանակը:
Անուբիսի քրմերը ամենաառողջ
մարդիկ էին ամբողջ երկրում, որովհետև Անուբիսը պատասխանատու էր նաև մահվան հակառակ
կողմի՝ կյանքի համար:
Հին Եգիպտոսում բորենիներին
չէին սիրում, որովհետև նրանք հաճախ էին քանդում մահացածների գերեզմանները: Մարդիկ հույս
ունեին դրա վերջը տալ աստվածացնելով նրանց, ահա թե ինչու Անուբիսը պատկերվում էր բորենու
գլխով: Այն , որ շները գիշերները թափառում էին գերեզմանոցներում, ենթադրում էր,որ նրանք
պաշտպանում էին մահացածներին գիշերները: Այս աստծո սուրբ կենդանիներին՝ շներին և բորենիներին,
որոնց պահում էին տաճարի հարևան շենքերում, մահից հետո նույնպես զմռսում էին:
Անուբիսին ուղղված աղոթքները
հանդիպում են Հին թագավորությունում գտնվող մեծամեծերի դամբարանների պատերին, բուրգերի
տեսքտերում, որտեղ նա նշվում է որպես մահացածների պաշտպան:
Եգիպտացիների մտածելակերպում
Անուբիսը կապված էր կախարդության տարբեր ոլորտների հետ: Տեքստերում նա երբեմն անվանվում
է Բաուի տիրակալ, և ասվում է, որ նրա ղեկավարության
տակ են գտնվում գոյության հսկայական լեգեոններ, որոնք կարող են բարեգութ լինել, կարող
են և ագրեսիվ լինել: Հաճախ Անուբիսի անունը օգտագործվում էր գուշակությունների և կախարդությունների
արարողություններում:
Ռուսերենից թարգմանությունը՝ Տաթևիկ Աբրահամյանի
Комментариев нет:
Отправить комментарий